Transportatorii din Republica Moldova au anunțat un nou protest, programat pentru miercuri, 22 iulie, în fața sediului Delegației Uniunii Europene (UE) din Chișinău. Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a transmis că intenționează să transmită un mesaj public despre abaterile grave comise de Guvern, Ministerul Infrastructurii și Autoritatea Națională pentru Transporturi (ANTA), care afectează grav sectoarele transporturilor rutiere. Organizatorii au subliniat că aceste acțiuni reprezintă o amenințare directă pentru stabilitatea economiei țării.
Guvernul a respins cererile transportatorilor, care s-au exprimat public pe 9 iulie în fața Primăriei Municipiului Chișinău. Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a afirmat că prioritatea este asigurarea transportului sigur și calitativ, vânzarea electronică transparentă a biletelor, precum și creșterea numărului de rute pentru cetățeni. El a menționat că discuțiile vor avea loc doar după ce aceste măsuri vor fi implementate.
Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a fost supus presiunilor din partea angajaților Căilor Ferate și transportatorilor, care l-au întrebat dacă știe ce domeniu conduce. În răspuns, Bolea a menționat că continuă dialogul cu sectorul pentru modernizarea sistemului de transport, în interesul cetățenilor și al unui regim corect.
La începutul anului 2024, APOTA a acuzat Ministerul Infrastructurii și fostul ministru Andrei Spînu că au efectuat „acțiuni ilegale” direcționate împotriva transporturilor. Într-o scrisoare deschisă adresată premierului Dorin Recean, președintele APOTA Oleg Alexa a cerut intervenția urgentă a acestuia pentru a rezolva problemele apărute. Transportatorii au amenințat cu o grevă generală dacă nu vor fi luate măsuri concrete.
Spînu a considerat nejustificate solicitările transportatorilor de majorare a tarifelor, subliniind că aceștia ar trebui să investească în modernizarea autovehiculelor conform legislației. El a afirmat că este necesar ca transportatorii să ofere servicii de calitate înainte de a cere modificări.
Acest conflict evidențiază o criză profundă în sectorul transporturilor, unde lipsa soluțiilor rapide și transparența instituțiilor sunt critice pentru stabilitatea economiei. În acest context, cererile transportatorilor rămân nesatisfăcute, iar tensiunile cresc înaintea acțiunii de protest programată.